دلایل فرو رفتن ناخن پا در گوشت + درمان

دلایل فرو رفتن و رشد ناخن پا در گوشت + درمان

فرورفتگی ناخن پا در انگشت یا اونیکو کریپتوز (onychocryphotosis)، بیش از همه شست پا را درگیر می کند. عوامل آناتومیک و رفتاری بسیاری در فرورفتگی ناخن به داخل انگشت دخیل هستند که از آن جمله می توان به کوتاه کردن نامناسب ناخن، تروماهای مکرر یا ناغافل، استعداد ژنتیکی، تعریق بیش از حد و بهداشت نامناسب پا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : با این کرمها و محلول های تقویت کننده ناخن , ناخن های سالم و محکم داشته باشید 

چه عواملی باعث فرو رفتگی ناخن در پوست می شود ؟

فرورفتگی ناخن زمانی رخ می دهد که پوست اطراف ناخن توسط صفحه ناخن کنار آن سوراخ می شود و به دنبال آن آبشاری از فرایندهای حضور جسم خارجی، التهاب، عفونت و فرایندهای ترمیمی به راه می افتد.

ضربات مکرر (مثلا دویدن، شوت کردن) یا ترومای ناآگاهانه ای که به انگشت شست پار وارد می شود، ممکن است از عوامل آغازگر باشند. بدون این که شواهد مستحکمی وجود داشته باشد، تصور می شود استعداد ژنتیکی و سابقه خانوادگی، تعریق بیش از حد و بهداشت نامناسب پا احتمال فرورفتگی ناخن را افزایش می دهند. دیابت، چاقی و اختلالات تیرویید، قلب و کلیه که می توانند سبب ادم اندام تحتانی شوند نیز ممکن است این احتمال را افزایش دهند.

برخی از صاحب نظران عقیده دارند که در ناخن های نازکتر و صاف تر و نیز ناخن های دارای چین ناخن پهن تر، خطر فرورفتگی ناخن بیشتر است، اما این مساله هنوز به اثبات نرسیده است. در یک مطالعه مورد شاهدی که در آن 46 بیمار حضور داشت، تفاوتی در شکل آناتومیک ناخن پا در بیماران مبتلا به فرورفتگی ناخن و افراد غیرمبتلا مشاهده نشد.

توجه : برای خرید روغن تقویت کننده ناخن اینجا کلیک کنید 

درمان اصولی :

یک روش درمانی اصولی که می تواند کمک زیادی به درمان ناخها کند این است که انگشت و پای مورد نظر را درون اب گرم به مدت 10 تا 20 دقیقه غوطه ور کنند . پس از هر بار غوطه ور سازی از پماد آنتی بیوتیک موضعی (مثل پلیمیکسین/ نئومایسین) یا کرم یا پماد استروییدی با قدرت متوسط تا بالا، چند بار در روز و به مدت چند روز روی نواحی مبتلا استعمال شود تا بهبودی حاصل شود .

روش دیگر با گذاشتن نخ دندان به طور مایل زیر گوشه ناخن فرو رفته که با مواردی خفیف و درد خفیف همراه است و یا ( عدم درد و عفونت ) باعث عدم فوری درد ناخن و بازگشت به فعالیت روز مره می شود .

یک رویکرد درمانی محافظه کارانه دیگر استفاده از آتل شیاردار است . (مثلا یک لوله استریل که برای انفوزینون داخل وریدی استفاده می شود را از یک سمت از بالا تا پایین شکاف داده و یک انتهای آن به صورت زاویه دار می برند تا ورود آن تسهیل شود) که می تواند با کمک چسب نواری با یک رزین آکریلیک با قابلیت تغییر شکل نظیر سیانواکریلات به لبه ناخن متصل شود. همچنین می توان از ناخن های مصنوعی آکریلیک با طراحی اختصاصی در بیماران دچار فرورفتگی ناخن که بافت گرانولاسیون ندارند استفاده کرد.

یک ناخن پلاستیکی صاف زیر ناخن بیمار قرار داده می شود و با نوارچسب در محل خود تثبیت می گردد. سپس آکریلیک با قابلیت تغییر شکل روی ناخن قرار داده می شود و در نهایت به شکل ناخن درآورده می شود تا بخشی یا تمام سطح ناخن را بپوشاند. دوره درمان معادل با زمانی است که برای رشد ناخن طبیعی تا پوشاندن نوک انگشت لازم است که تقریبا دو هفته تا سه ماه طول می کشد.

سخن پایانی :

اگر ناخن فرورفته در گوشت درمان نشود می‌تواند باعث عفونت استخوان‌های زیرین و نهایتاً منجر به عفونت حاد استخوان شود.
عوارض می‌تواند به‌خصوص در بیماران مبتلابه دیابت شدید باشد و منجر به جریان ضعیف خون و آسیب اعصاب در پاها شود. بنابراین یک آسیب جسمی جزئی  مانند برش، زخم، پینه، میخچه و فرورفتن ناخن در گوشت ممکن است . به‌ درستی درمان نشوند و عفونت کنند. زخم بازی که درمانش دشوار است ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد تا از تخریب و از بین رفتن بافت جلوگیری شود. بافت زمانی از بین می‌رود که در جریان خون به ناحیه‌ای از بدن بیمار وقفه ایجاد شود.

تشخیص

اینستاگرام ما را دنبال کنید!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *