ناخن زیبای دست

مراقبت از ناخن و تقویت ناخن‌های دست و پا

تمام مواردی که باید در مورد تقویت ناخن و راه های مراقبت از آن بدانید…

راههای مراقبت از ناخن شامل بخش های مختلفی همچون آشنایی و استفاده از مواد غذایی مفید برای رشد و استحکام ناخن ها و رعایت اصول بهداشتی صحیح می شود که در این بخش با انها آشنا می شوید.

قبل از آشنایی با راههای مراقبت از ناخن بهتر است با ساختمان ناخن بیشتر آشنا شوید.
ساختمان ناخن

ناخن بطور طبیعی 3 میلی متر در ماه رشد میکند البته تحت تاثیر عواملی همچون سن ،سطح فعالیت و ارث می باشند.

رشد ناخن های دست سریعتر از ناخن های پا می باشد. در فصل تابستان رشد ناخن ها سریعتر از زمستان است.

ناخن ها توسط سلول های زنده پوستی انگشتان دست و پا و از کراتین که یک پروتئین سخت است ایجاد می شوند ناخن شامل قسمتهای مخلتف است

قسمت پنهان ناخن که ریشه ناخن بوده و در آن رشد ناخن صورت می گیرد

قسمت قابل رؤیت ناخن کـه مـا از آن بنام ناخن یاد می کـنیم. از کراتین مرده تشـکیل یافته و کمـی مـحدب می باشد. اساسا بی رنگ است اما بواسطه شبکه مویرگهای خونی که در زیر آن واقع است صورتی بنظر می آید.

پوست زیر ناخن که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه قسمت قابل روئیت را بعهده دارد.

مواد غذایی مفید برای تقویت ناخن

مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین – ویتامین های گروه B – زینک و اهن هستند و برخی از این مواد غذایی شامل  غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه ای، آجیل،غلات کامل، سویا ، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه  که برای ناخن بسیار خوب هستند.

 1- پروتئین

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب  سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

 2- ویتامین های C و B:

وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر انجام می شود و ناخن ها مستحکم تر باشند.

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن ها می تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

 3- مواد غذایی حاوی زینک:

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

مواد غذایی مفید
فواید آهن برای بدن

4- مواد غذایی حاوی آهن :

کمبود آهن در بدن می تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد.   برای جلوگیری از کمبود آهن می توان غذاهای سرشار از آهن مانند:انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

نکات مهم برای داشتن ناخن هایی سالم و محکم:

1- ناخن ها را چهار گوش کوتاه کنید و برائ اینکار بهتر است از قیچی استفاده کنید.

2- کفش های نوک تیز و تنگ نپوشید چون سبب فرو رفتن ناخن در گوشت پا می گردد.

3- باید زیر ناخن تمیز باشد و آن رابا آب گرم و صابون خوب بشوئید.

4- در مانیکور کردن بسیاره روی نکنیدتصور نکنید برائ داشتن مانیکوری خوب باید ناخن ها را تراشید و تمیز کرد. این کار ناخن ها را در معرض بیماری ها قرار می دهد.

5- عادت جویدن ناخن را ترک کنید.

6- از لاک های با کیفیت استفاده کنید ،چون لاک هایی که کیفیت خوبی ندارند به ناخن صدمه می زنند

7- وقتی لاک را با پاک کننده ها پا ک میکنیم، باید یک مرطوب کننده خوب هم استفاده کینم

تقویت کننده های ناخن گیاهی

برای تقویت و زیبایی ناخن چند نسخه ی طبیعی برایتان داریم که به راحتی در خانه خودتان می تواند آنها را تهیه و استفاده کنید.

1- آب را جوش آورده و دم اسب را خرد کرده و به آب اضافه کنید پس از گذشت 5 تا 10 دقیقه از دم کشیدن دم اسب روغن شترمرغ را اضافه کنید و به آرامی بجوشانید تا آب کاملا بخار شده و فقط روغن باقی بماند ، سپس با استفاده از پارچه ای روغن را صاف کرده و داخل ظرفی برای نگهداری بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. به همین سادگی لوسیون آماده شد.

روزانه یکی الی دو بار چند قطره از لوسیون را روی هر ناخن بچکانید، و آنرا بر روی ناخن و پوست اطراف ماساژ دهید تا جذب شود.پیش از اینکه به رختخواب بروید هم این عمل را انجام داده و پنج دقیقه صبر کنید، سپس دستکشی بپوشید و اجازه دهید که تمام طول شب لوسیون بر روی ناخن هایتان باقی بماند. در صورت نیاز صبح دستانتان را بشویید

2- یک لوسیون طبیعی که برای تهیه کافی است با مخلوط کمی آب پرتقال، سیر، و روغن زیتون و قرار دادن ناخن هایتان در آن به سرعت ناخن هایتان را تقویت کنید.

 انواع بیماری های ناخن را بشناسید:

1- نقاط سفید روی ناخن

نقاط سفید بطور شایع روی ناخن ها دیده می شوند و معمولا عودکننده هستند. این نقاط سفید رنگ در اثر آسیب به ناحیه قاعده ناخن در زمانی که سلولهای ناخن در حال تشکیل شدن هستند رخ می دهند و معمولا جای نگرانی وجود ندارد.

2- خونریزیهای خطی

انتشار عروق خونی در بستر ناخن می تواند ایجاد خطوط عمودی زیر صفحه ناخن کند. اینها نیز بدنبال ضربه به ناخن و یا مصرف داروی خاص و بیماری های خاص ناخن ایجاد شوند. خونریزی خطی خودبخود بهبود می یابند.

3- ناخن در  گوشت فرورفته

این مشکل شایعی می باشد. انگشت بزرگ پا بخصوص مستعد است. چیدن نامناسب ناخن ها، استفاده از کفش های تنگ می تواند باعث افزایش انحنای ناخن شده و کناره های ناخن در  پوست کناری فرو رفته و باعث پیدایش عفونت و درد شدید می شود. جهت درمان این وضعیت باید قسمت فرورفته در پوست توسط پزشک بریده شده و عفونت نیز درمان شود

4- عفونتهای قارچی

این عفونت در ناخن های پا شایع تر از ناخن های دست است چون این عفونتهای قارچی بیشتر محدود به نواحی مرطوب و گرم و محل های تحمل کننده وزن می شوند . در این موارد انتهای ناخن از بستر ناخن جدا می شود و پوسته های سفید، سبز، زرد یا سیاه زیر صفحه ناخن انباشته می شوند و کم کم قاعده ناخن را نیز درگیر می کنند عفونتهای مخمری مثل کاندیدا در ناخن های دست شایعترند بخصوص اگر دستها مرتبا در آب باشند و یا شخص مبتلا به دیابت باشد.

5- تومورها و زگیل‌ها

تومورها و زگیل‌ها در هر قسمتی از ناخن ممکن است رخ دهند بهر حال صفحه ناخن تغییر شکل یافته و یا در اثر رشد تومور یا زگیل تخریب می شود. تومورهای ناخن به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند شایعترین نوع خوش خیم زگیل ها هستند که عفونتهای ویروسی بودن که پوست اطراف و زیر صفحه ناخن را گرفتار می کنند. آنها دردناک بوده و می توانند ایجاد محدودیت درحرکت و استفاده از انگشتان بکنند.

منبع : نمناک

اینستاگرام ما را دنبال کنید!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *